fibro-opas

.

Fibromyalgiapotilaan opas

Ravinto   Välimeren dieetti on suositeltavin ruokavalio, joka sisältää kasviksia, hedelmiä, viljaa, palkokasveja, meren herkkuja sekä oliiviöljyä, mutta säästeliäästi punaista lihaa ja rasvaisia maitotuotteita.

Karnosiinin nauttiminen muuttaa lihasten suorituskykyä viivästyttämällä väsymystilaa ja nopeuttamalla palautumista.

E-EPA eli etyyliesteröity kalaöljy tehostaa masennuslääkityksen tehoa. Se myös parantaa vastustuskykyä.

Ubikinoni parantaa autonomisen hermoston toimintaa.

Foolihappo on punasolumuodostukselle välttämätön aine.

B-vitamiinit auttavat krooniseen väsymykseen ja masennukseen. Tällaisia ovat B6- ja B12-vitamiinit.

C-vitamiini edistää kalsiumin ja raudan imeytymistä.

D-vitamiini edistää kalsiumin imeytymistä.

E-vitamiini säätelee kolesterolitasoa veressä ja parantaa immunovastetta.

Magnesium rauhoittaa hermoja ja parantaa univalmiutta ja ehkäisee levottomat jalat oireita.

Sinkkiä tarvitaan päivittäin testosteronin tuotantoon sekä hiusten ja kynsien hyvinvointiin.

Fibromyalgian oireet fyysiset

Symmetrinen, sekä ylä- että alavartalolla ja/tai rangassa tuntuva pitkäaikainen kipu

Aamulla vaikea päästä liikkeelle

Uupuneisuus

Unen rikkonaisuus ja lepoa antamattomuus

Raajoissa puutumisen tai turvottelun tunnetta sekä jaloissa levottomuutta

Lihasjäykkyys

Kivuliaat kuukautiset, erilaiset vuotohäiriöt ja endometrioosi

Suolisto-ongelmia > ärtyneen suolen oireyhtymä

Turvotuksen tunnetta ja kipua eri puolilla vatsaa

Löysiä ulosteita useita kertoja päivässä

Joillakin saattaa esiintyä ummetusta

Ulosteet ovat papanamaisia tai pieniä ja limaisiaUsein tuntuu, ettei suoli tyhjene kunnolla

Useimmat kärsivät virtsaamisvaivoista > ärtynyt rakko

Pääoireena on paineentunne rakossa. Kun käy vessassa, paine hellittää hetkeksi, mutta paine palautuu kun rakkoon tulee minimaalisesti 

virtsaa

Virtsan pakkokarkailua

Kerääntymisoireista virtsaamispakkoa

Tihentynyttä virtsantarvetta

Yövirtsaamista

Rytmihäiriötuntemuksia

Psyykkiset oireet

Huimaus

Tasapainovaikeudet

Ahdistusta, masennusta tai alavireisyyttä

Hengenahdistusta tai hengityksen salpautumista

Paniikkikohtauksia saattaa esiintyä

Keskittymisvaikeuksia, muistiongelmia ja uuden oppimisen vaikeutta

Säämuutokset ja sauna voivat lisätä psyykkisiä oireita   

 

  Kipupisteet      

  • Kuvassa on18 kipupistettä, jotka paikantuvat vartalon molemmille puolille kaulan, niskan, raajojen ja keskivartalon alueelle.
  • Fibromyalgia- pisteistä 11/18 pisteen aristus pidetään oireyhtymään viittaavana.
  • Kuvassa on18 kipupistettä, jotka paikantuvat vartalon molemmille puolille kaulan, niskan, raajojen ja keskivartalon alueelle.
  • Fibromyalgia- pisteistä 11/18 pisteen aristus pidetään oireyhtymään viittaavana.

 

Hyvä muistaa

  • Liikunta vähentää usein sekä kipua että lihasjännitystä ja parantaa lihasvoimaa.
  • Aerobista liikuntaa, kuten kävelyä, pyöräilyä, hiihtoa, uintia ja tanssimista, kannattaa suosia.
  • Happivelkaa aiheuttava liikuntaa saattaa pahentaa oireita.
  • Venytystyyppinen voimistelu > auttaa lihaskipuihin.
  • Unen laadun parantaminen välttämällä häiriötekijöitä > kahvi, alkoholi, stressi.
  • Nukkumatilan tulisi olla häiriötön ja lämpötilaltaan sopiva.
  • Rentoutumisharjoitukset parantavat usein yöunta ja kivun hallintaa, lisäksi ne helpottavat lihasjännitystä.

Lihaskuntoharjoittelulla saatavia hyötyjä

Kivunlievitys,henkinen hyvinvointi, levänneisyyden tunne lisääntyy ,elämänlaatu ja lihasvoima paranee,suoriutuminen aerobisista harjoitteista helpottuu fibromyalgiaoireet helpottuvat, päivittäinen toimintakyky lisäntyy

Lämpimän veden hyödyt

Lihasten rentoutuminen sekä lihaskipujen ja jäykkyyden väheneminen, liikkuminen helpottuu

painon keventyminen, pienempi rasitus nivelille niveliä kuormittava liikunta (esim. juokseminen ja hyppiminen) onnistuu vedessä. Kuntoutuja voi itse säädellä veden harjoitusvastusta

Sydämen pumppaustehon paraneminen,turvallinen harjoitusmuoto ja vähäisempi kivun kokeminen

 

Pilates-harjoittelun hyödyt

Vähemmän lihasväsymystä, kehon virheasentojen korjaantuminen, parempi ryhti,parempi tasapai.

Kivun lievittyminen, parempi elämänlaatu,parempi liikkuvuus, parempi fyysinen toimintakyky

Nivelten vähäinen rasittuneisuus, mielen vahvistuminen , koko kehon hallinta parempi

Harjoitukset pehmeitä ja kaikille sopivia

 

Läntisen Uudenmaan
Fibromyalgiayhdistys Ry
fibro@netti.fi

Puheenjohtaja Maritta Taskinen

040 - 719 8558

Vernerintie 9 B 33
02430 Masala

 

 

sivut on päivitetty 18,01,22016